appendix



Pada 5 Mei 2011 aku di kehendaki masuk ke hospital kerana mengalami skt perut yg teramat sgt, pada sehari sebelum tu pas blk skola aku tdo, hmm agak s*** skt laa, mlm tu aku teman mak g jumpa Asyraf Muslim. hoho aku dah ckp ngan mak aku, aku skt perut and ade muntah n berak, semua just anggap skt perut biasa je, aku pon tak kesah la sbb aku egt masuk angin, aku just letak minak cap kapak n ubat panas je, mlm tu aku tdo bwh sorang2 and keje aku berak je, menangis gak aku sbb tak larat dah, esok tu ayah aku  bgn pg nak g semayang subuh aku minta ayah aku air, and pukul 8 tu mak aku bg minum nestum, mak aku ckp laa knp tak kejut mak mlm td? I was like 'taknak susah kn mak', aku pon tak g la skola aritu, at 9 am ayah aku ajak aku g klinik, haritu aku lemah sgt, nak jln pon tak bole, kne berpaut kat ayah, sampai2 je klinik doktor bg surat masuk ospital, OMG! terkejut ohh, time tu okay lagi, time doktor nak masuk ubat kat punggung aku jerit mcm bdk kecik! doktor tu ckp eh f5 ke f1 ni, malu ohh! tap doktor tu baik actually, then g laa ospital, tak la sarapan coz doktor kate tk pyh, kami g ospital Ampang, kami g wa emergency n automatik kne masuk, dlm wad tu ade mcm2 doktor tnye aku, dah tanye tbe2 nurse laki dtg bwk jarum nak masuk air, mmg tak lahh, aku ckp sy taknak, dia ckp cpt2 kami byk keje ni, okayyy gelabah! :/ tak lame kemudian mak aku dtg, mengalir air mata aku, aku ckp aku nak blk mak aku bg support suro aku bersabar, sblm mak aku blk mak aku kucup dahi aku, mak aku kne keje aritu. then doktor tu dia cek air kencing, then doktor lelaki India tu tanye laa dgn penuh sopan yg aku ade bf tak, aku ckp laa takde, agaknye dia pk aku pernah bt something kot, hmm tu sebahagian dari keje dia, nak bt mcmne kn, I dnt mind, tak lame kemudian aku kne masuk wad sbnr, wad 5c, kne change baju ospital, sbm tu kne timbang weight n height, waktu kegemukan gegila time tu, 1st time masuk ospital diam jela, mlm tu fmly tak dibenarkan jage, beberape hari aku tak mkn, puasa, tp masuk air laa, dan slps beberape ari aku disah kan untuk operate, aku mengangis laa, doktor tu ckp ehh jgn nangis ni just perkara biasa, time dia nk amek darah aku menangis kuat kot, malu malu malu! Alahumdulillah aku berjaya utk operation, serious ohh time pas operate tu skt sgt kott, sampai aku ckp ngan mak aku, aku tknk mengandung, hihi, time aku skt tu aku rase sgt disayangi, thanks all, sahabat yg sgt mengambil berat pasal aku ialah WANNUR SALINA, thanks saly, u're truly friend, u're one in a million, ILY, anem plak org yg 1st aku bgtau aku masok ospital, then dia bt tak tau je? ish ish.... sampai aty hoho nad pon tc psl aku, thanks babe, dlm kelas aku dah 3 orang masuk ospital, nad aku n afeeq, haha rase2 nye pecah rekod laa, kuang2...

TANDA-TANDA APPENDIX :
-sakit perut teramat sakit
-muntah-muntah

ELAKKAN :
-mkn biji cili
-kulit udang
-and benda2 yg tak hadam

RISIKO : 
kalau kita tak cek doktor dan tak ambil kesah kemungkinan besar boleh mengakibatkan kematian, sbgai bukti anak jiran kak atie aku, parents dia tak kesah dan menganggap skt perut biasa, dlm beberapa hari je anak dia meninggal, dan semasa meninggal darah tak henti2 keluar dari hidung n kuku

mari kita berpegang pada kata aforisme 'MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI' :)
sekian...



nobody perfect in these worldwide, if You think what I saying is wrong just tell me and I try to be the best person.. enjoy reading and have nice day ♥